Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen

Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT)

Er heeft geen uitbreiding van parkeerregulering plaatsgevonden. Wel heeft een aantal bewoners aan de Burgemeester van Tienenweg tijdelijk een uitbreiding van het parkeergebied gekregen omdat de werkzaamheden aan de Burgemeester van Tienenweg parkeeroverlast veroorzaakten.

1.1.2 - Parkeermonitoring d.m.v. meting parkeerdruk en ontvangen parkeerklachten

De scanauto meet de parkeerdruk in de straten op het moment van controle. Zo wordt inzicht verkregen waar de parkeerdruk oploopt boven de grens van 85%.

Verder is eind 2021 voor een aantal specifieke onderwerpen opdracht gegeven voor een uitgebreid parkeeronderzoek. Uitvoering in 2022.

1.1.3 - Uitvoering geven aan geactualiseerd parkeerbeleidsplan

Het geactualiseerd parkeerbeleidsplan is op 16 september 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Dit biedt een kader om het parkeren in Diemen verder vorm te geven.

Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk)

De metingen van de scanauto geeft enkel in Centrum West straten aan waar de parkeerdruk hoger dan 85% is. Dit is te wijten aan werkzaamheden in de openbare ruimte, grote klussen van overige bedrijven (zoals Liander en woningcorporaties). Er is gerichte handhavingsaandacht gevraagd hiervoor.

1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen op eigen terrein bij nieuwbouwplannen

Nieuwe ontwikkelingen worden getoetst aan de nota parkeernormen en aan de in de bestemmingsplannen opgenomen parkeernormen. Parkeren op eigen terrein was hierbij het uitgangspunt, uitzonderingen vinden plaats op basis van maatwerkafspraken.

1.2.3 - Handhaven parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen

Dit heeft plaatsgevonden in heel 2021, waarbij de opvolgscooter met BOA verbaliseert op basis van input van de scanauto.

Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.3.2 - Actueel houden parkeerexploitatie

Vindt maandelijks plaats.

1.3.3 - Parkeertarieven baseren op sluitende parkeerexploitatie

Vindt alleen plaats als hiervoor aanleiding is. In 2021 was hier geen reden toe.

Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers

1.4.1 - Bijplaatsen fietsenstallingen indien nodig en mogelijk

We zorgen bij herinrichtingen en ruimtelijke ontwikkelingen voor voldoende parkeermogelijkheden voor fietsen. Concreet zijn in 2021 in de Nicolaas Lublinkstraat fietsenklemmen bijgeplaatst.

1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen

De Nota parkeernormen kent fietsparkeernormen die worden toegepast bij verschillende ontwikkelingen. Onder meer bij de ontwikkeling van Hof van Saan in Diemen Zuid en winkelcentrum Kruidenhof zijn fietsparkeernormen voorgeschreven.

2. Diemen is een verkeersveilige gemeente

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1- Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen bij herinrichtingen (o.a. Diemen Noord, Centrum West, Diemen Zuid, Holland Park, Plantage de Sniep)

In Diemen Noord is de wijk Vogelweide opnieuw ingericht. In Centrum West wordt het groot onderhoud verder voortgezet. Holland Park is voor het grootste deel opgeleverd.

2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute opnemen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan

De spoorondergang is in aanleg, in het ontwerp zit een fietspad (en voetpad) aan de westkant van de onderdoorgang die aansluit op de fietsroutes richting Noord en Centrum.

2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen in BLVC-plannen bij uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden

Dit is gedaan i.v.m. bouw onderdoorgang NS station Diemen, Holland Park West en woningbouw op de hoek Arent Krijtsstraat.

2.1.4 - Haalbaarheidsonderzoek naar een fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid

Het haalbaarheidsonderzoek is grotendeels afgerond. Er zijn drie haalbare varianten gevonden voor een nieuwe fietsverbinding van Plantage de Sniep naar station Diemen Zuid.

Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes

Wij nemen deel aan regionale verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam (programma Verkeer en Meer). In 2021 zijn vanwege de coronacrisis veel campagnes niet of in aangepaste vorm georganiseerd.

2.2.2 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen

We hebben de beschikking over actuele verkeersveiligheidscijfers.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2020

Begroting
2021

Realisatie
2021

Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht)

NB

NB

NB

Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht)

NB

NB

NB

Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig

NB

0,0%

NB

3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen

3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

Activiteiten

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.1.1 - Rijsnelheid op locale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost-West As, Holland Park)

Dit is onderdeel van herinrichting in kader van Holland Park en Oost West As. Voor Diemen Zuid wordt een aanpassing van de hoofdverkeersstructuur voorbereid waarbij 50 km/uur wordt omgezet naar 30 km/uur.

3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes

Dit loopt via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en wordt incidenteel gecheckt op juistheid. Tevens is er contact met de NBd (Nationale Bewegwijzeringsdienst) voor het verbeteren en in stand houden van de bewegwijzering zowel voor motorvoertuigen als voor fietsers.

3.1.3 - Medewerking aan openstelling Overdiemerweg tussen IJburg en Muiden gekoppeld aan omzetten parallelweg van de A1 naar busbaan zonder ontheffinghoudersregeling

Dit deel van de Overdiemerweg is in december 2020 opengesteld voor het verkeer. De parallelweg langs de A1 is nog niet aangepast. Dit vindt plaats als de HOV bus IJburg-Weesp gaat rijden. De eerdere planning van 2022 is opgeschoven in de tijd. Hierover vindt overleg plaats met de gemeente Amsterdam.

Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen

3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. Oost West As, Holland Park)

Dit gebeurt bij de advisering over alle herinrichtingsplannen (o.a. Diemen Noord) en nieuwbouwprojecten. (o.a. Holland Park West)

3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan

De werkzaamheden om te komen tot een spooronderdoorgang zijn volop in uitvoering, het nieuwe spoordek is geplaatst. Ook is een tijdelijke spoorwegovergang aangelegd. Het inrichtingsplan voor de openbare ruimte is in voorbereiding.

3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur)

Op basis van het verkeersontwerp en een ontwerp voor de openbare ruimte is een voorlopig ontwerp opgesteld en in de inspraak gebracht. Het bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad, er loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State.

Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet

Dit gebeurt bij de advisering over herinrichtingsplannen en nieuwbouwprojecten. In 2021 zijn er geen projecten geweest waar dit betrekking op had.

3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze

Dit vindt plaats bij overleg met kandidaat bedrijven die zich willen vestigen in Diemen

3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden

In de aanpassing van de verkeersstructuur voor Diemen Zuid wordt het snelheidsregime op de hoofdwegen omgezet van 50 km/uur naar 30 km/uur met bijbehorende inrichtingsmaatregelen waaronder een rotonde bij Beukenhorst. Bij herinrichten van woongebieden wordt per project gekeken of maatregelen nodig zijn om vrachtverkeer te weren.

3.3.4.- voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek

Door de Vervoerregio Amsterdam wordt deze Green Deal verder uitgewerkt. Er is gewerkt aan de voorbereiding van een dashboard logistieke stromen, als 0-meting voor het beleid en maatregelen. De gemeente Diemen heeft hier input voor geleverd. Daarnaast is gewerkt aan een netwerkaanpak voor duurzame logistieke hubs.

Subdoel 3.4- Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e

Op basis van de beleidsnotitie ‘Opladen elektrische voertuigen’ uit 2019 zijn in 2021 23 extra laadpalen met in totaal 46 laadpunten aan de openbare ruimte toegevoegd, deze laadpalen staat verspreid door de gehele kern van Diemen. Het totaal per 31 december 2021 komt daarmee op 71 laadpalen met 140 laadpunten en 140 gereserveerde parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er nog 18 laadpalen, met 36 laadpunten in voorbereiding.

3.4.2 - Onderzoek naar de haalbaarheid van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters)

In 2021 is een tweede aanbieder van elektrische deelscooters actief geworden in Diemen, Check. Verder hebben we verkennende gesprekken gevoerd met aanbieders van deelauto's.

3.4.3.- Participeren in het opstellen van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) als uitvoering van het klimaatakkoord

Het Regionaal Mobiliteitsprogramma is op juli 2021 is vastgesteld door de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam

Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk (o.a. Ouddiemerlaan bij goederenboog)

In 2021 is een haalbaarheidsstudie gedaan naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage de Sniep naar Diemen Zuid.

Waar nodig verbeteren we de zwakke schakels in het fietsnetwerk. O.a. In het project Hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid is veel aandacht voor het behoud en versterken van de fietsstructuur, onder meer door een rotonde met veilige fietsoversteekpunten te plannen op het kruispunt Beukenhorst-Boven Rijkersloot.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2020

Begroting
2021

Realisatie
2021

Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht)

NB

NB

NB

3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen

50

75

71

4. Goed openbaar vervoer

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB

Ten tijde van Corona en het aantal mindere reizigers is de frequentie van de lijnen in Diemen tijdelijk teruggeschroefd. Toch bleef Diemen in 2021 goed met het openbaar vervoer ontsloten.

4.1.2. Participeren in de voorbereiding van een nieuwe OV concessie in samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam

De voorbereidingen voor een nieuwe concessie Amsterdam zijn uitgesteld, aangezien er een discussie werd gevoerd over extra gelden van het Rijk voor het noodzakelijke openbaar vervoer in Corona-tijd.

4.1.3 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp.

Door de gemeente Amsterdam is een nota van uitgangspunten opgesteld voor de nieuwe OV-verbinding. Wij hebben hier kennis van genomen. Zie ook 3.1.3.

4.1.4 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en de MIRT verkenning Amsterdam Zuid

Diemen neemt deel aan het MIRT-onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn). In 2021 is een concept eindrapportage opgesteld.

Voor OV-SAAL is deelgenomen aan overleg tusen rijk, regio en NS over de gevolgen van een nieuw basismodel voor de treindienst-regeling die eind 2029 moet ingaan.

4.1.5 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het ov-knooppunt Diemen-Zuid

De aanleg van een voetgangersbrug is voorbereid tussen de bushalte op de Bergwijkdreef en de oostelijke stationsingang

Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting

Dit wordt meegenomen bij de uitvoering van groot onderhoud in Diemen Noord.

4.2.2 - (Nieuwe) ov-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers

In de buurt Vogelweide zijn bij het groot onderhoud in 2021 twee haltes toegankelijk gemaakt. In de voorbereiding van de verkeersstructuur Diemen Zuid en bij het groot onderhoud van het Scheepskwartier en de Vlindertuin in Diemen Noord wordt rekening gehouden met het aanpassen van de bushaltes conform de actuele CROW normen.

Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes

Vindt incidenteel plaats en n.a.v. reacties van reizigers en vervoerders

4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang

Dit is onderdeel van de aanleg van de spooronderdoorgang en de herinrichting van de stationsomgeving.

Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

4.4.1 - Verbeteren doorstroming OV bij herinrichtingen (tram 19 op Oost West As, aanleg spooronderdoorgang)

Dit was onderdeel van het project Oost-West As. Wanneer van toepassing wordt rekening gehouden met de doorstroming van het OV bij herinrichtingen, en vindt hierover overleg plaats met het GVB en Vervoerregio Amsterdam.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf