Coronamaatregelen
Inzet communicatie
Belangrijk onderdeel van de crisisbeheersing was en is de ook in deze fase de communicatie. Dat heeft veel extra aandacht gevraagd. In de eerste periode van 2021 lag de nadruk vooral op de maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen, daarna is met name het testen en vaccineren aandachtspunt geweest. Snelle en consistente informatievoorziening aan alle inwoners is belangrijk, maar ook campagnes om gedrag te beïnvloeden.
Voor de informatievoorziening is de focus meer op berichtgeving via de gemeentelijke (social) media komen te liggen. Daarbij is veelal aangesloten bij de communicatie die vanuit de rijksoverheid werd gedaan. Verder zijn er richting specifieke doelgroepen (winkeliers, ondernemers, horeca, sportverenigingen) of over specifieke activiteiten (testbus, adviesgesprekken ondernemers) gerichte communicatie-acties uitgevoerd. In het huis-aan-huis-magazine DiemenInfo is uitgebreid aandacht besteed aan corona-gerelateerde thema's als onderwijs, zorg voor elkaar, jongeren, digitale participatie, gezondheid en eenzaamheid.
Een aantal gedragscampagnes van de rijksoverheid of van de GGD zijn doorgezet in de eigen digitale kanalen en in mindere mate via de lokale media. Dat ging om de oproep om te testen en om het bevorderen van vaccinatie, maar ook om een campagne voor Veilig Thuis of tegen malafide financiers.
In regionaal verband is er een onderzoek onder inwoners gedaan naar de ervaringen van inwoners met coronacommunicatie. In het algemeen werd de communicatie van de regiogemeenten als gewenst en gewaardeerd beschouwd. De bereiks- en waarderingscijfers voor Diemen zijn de hoogste van de regio. De Diemense communicatie wordt als belangrijk, informatief en geloofwaardig beschouwd. Respondenten herkennen de boodschap dat het belangrijk is om er voor familie, vrienden en buren te zijn en om lokale ondernemers te ondersteunen.
Digitale participatie
Net als in de voorgaande periode waren door de coronamaatregelen fysieke gelegenheden voor participatie, groepsbijeenkomsten in het eerste half jaar niet mogelijk. Om te voorkomen dat cruciale projecten /processen stil komen te vallen, is er een handboek Digitale Participatie opgesteld om alternatieven op afstand, voor bijvoorbeeld een inloopavond of andere vorm van consultatie, in beeld te brengen. Van die alternatieven is door de gemeente het eerste half jaar op ruime schaal gebruik gemaakt.
Het tweede deel van het jaar waren er meer mogelijkheden voor fysieke participatie. Er waren groepssbijeenkomsten mogelijk met enige beperkingen, daar is in beperkte mate gebruik van gemaakt. Met name voor de inrichting van speelplekken heeft er een aantal maal een bijeenkomst plaatsgevonden.
De digitale tools zijn niet vanzelfsprekend een vervanger zijn voor fysieke bijeenkomsten, maar het inzetten van online communicatie- en participatiemiddelen bleek een goed alternatief te zijn. Met name de digitale bijeenkomsten voor projecten in de openbare ruimte en op het gebied van de regionale energiestrategie trokken ruime belangstelling. Behalve met digitale meetings werken we ook in toenemende mate met digitale enquetes om de opinies en denkbeelden van onze inwoners te achterhalen. De meeste participatie is digitaal verlopen. Het gebruik van online communicatie- en participatiemiddelen is inmiddels minder onwennig, zowel voor gemeente als voor inwoners, en kan dus een goed alternatief te zijn. De drempel voor deelname is bij de digitale middelen in het algemeen wat lager, maar tegelijkertijd is er minder natuurlijke uitwisseling en interactie.
Gebouwen en facilitaire zaken
Energiekosten
Door corona wordt geadviseerd om goed te ventileren in de gebouwen. De daaraan gekoppelde verwarming of koeling in diverse gebouwen zijn noodzakelijk om de temperatuur in de gebouwen op niveau te houden. Hierdoor wordt verwacht er in 2021 een overschrijding van de energiekosten zal zijn.
Onderhoud
Het onderhoud wordt normaliter uitgevoerd. Hierin zijn geen mee- of tegenvallers te vermelden. Grote projecten vanuit de onderhoudsplannen of het investeringsplan lopen door de huidige markt en corona vertraging op.
Door de krapte op de huidige arbeidsmarkt is een vacature voor een bouwkundig medewerker nog niet ingevuld. De achterstanden zijn verder opgelopen. Het vacaturetraject loopt al enige tijd maar tot op heden zonder resultaat. Voor enkele projecten wordt extern ingehuurd.
Facilitaire zaken
In 2021 zijn met name mondkapjes en in beperkte mate hygiënegel extra ingekocht ten behoeve van corona. Dit zijn echter beperkte extra kosten en konden binnen de bestaande worden opgevangen. Doordat er meer brieven werden verstuurd tijdens de coronacrisis, was er een overschrijding op de portokosten. Dit bedraagt voor 2021 ongeveer € 15.000. Met name op het gebied van de catering/lunches was er qua kosten een meevaller. Doordat er minder personen aanwezig mochten zijn in de diverse gebouwen (uitgezonderd de gemeentewerf) werd er minder koffie en thee geconsumeerd en zijn er vrijwel geen lunches besteld. Dit leverde in totaal een meevaller op van € 20.000 op deze posten. In het kader van de huisvestingsvisie is er voorzichtig omgegaan met het bestellen van nieuw meubilair. Daarnaast was er door de beperkte bezetting weinig tot geen slijtage van meubilair. De kosten voor aanschaf en onderhoud van meubiliar leverde een besparing van € 10.000 op.
Digitale raadvergadering
In 2021 is bijna het gehele jaar digitaal vergaderd. Ook de raadsvergaderingen vinden digitaal plaats. Om de digitale raadsvergadering openbaar toegankelijk te maken is besloten over te gaan op MS Teams. Om dit via YouTube en de website te streamen was externe technische support nodig. Totaal bedragen deze kosten € 27.000.