3. Naar een gezonde leefomgeving
Met de pijler gezonde leefomgeving pakken we de problemen in de leefomgeving aan waar we hier en nu last van hebben. Tot de pijler gezonde leefomgeving behoren de volgende drie thema’s: Klimaatadaptatie, Luchtkwaliteit & Geluid en Schone Mobiliteit
3.A THEMA KLIMAATADAPTATIE
Wat willen we bereiken?
Voorbereid zijn op opwarming gebouwde omgeving (hittestress), intensere regenbuien, langere periodes van droogte
Wat wilden we gaan doen in 2021?
Risicodialogen voeren met bedrijven, burgers en vitale functies over klimaatverandering
Voortzetten operatie Steenbreek gericht op het stimuleren van ontstenen en vergroenen van privéterreinen
Uitvoeren Gemeentelijk Rioleringsplan
Uitwerken maatregelen vanuit risico- en kansenkaart hittestress
Volledig klimaatadaptief inrichten Scheepskwartier en Vlinderbuurt, waarbij de resultaten worden gemonitord ter lering voor toekomstige projecten
Met scholen in gesprek over vergroenen van hun schoolpleinen
Ontwikkelen GIS kaart monitoring voortgang klimaatadaptiviteit openbare ruimte
Realisatie (wat hebben we ervoor gedaan in 2021?)
De regionale risicodialogen over klimaatverandering zijn in 2021 afgerond. Ter versnelling van de klimaatadaptieve maatregelen zijn deze dialogen gevoerd met onder andere gemeenten, het waterschap, de provincie, drinkwaterbedrijven, de veiligheidsregio en de GGD.
In 2021 heeft de gemeente Diemen meegedaan aan het door Steenbreek georganiseerde Nederlands Kampioenschap tegelwippen. Diemen (12e plaats met 9.430 verwijderde tegels, oftewel 306 verwijderde tegels per 1.000 inwoners) won daarbij van uitdagende stad Zaanstad (14e plaats met 44.916 verwijderde tegels, oftewel 287 verwijderde tegels per 1.000 inwoners).
De herinrichtingen uit het Programma groot onderhoud zijn uitgevoerd volgens het beleid uit het Gemeentelijk Rioleringsplan. Onder andere de buurten Vogelweide en Centrum West zijn klimaatbestendig heringericht.
De kansen en risico’s met betrekking tot hittestress zullen nader worden uitgewerkt als onderdeel van het Kwaliteitsplan openbare ruimte. Dit zal worden opgestart in 2022.
De voorbereiding van de herinrichting Scheepskwartier en Vlinderbuurt heeft grotendeels plaatsgevonden in 2021. Het proces is hierbij gemonitord en de benodigde hittemetingen zijn opgestart.
Er zijn gesprekken gevoerd met de Sint Petrusschool over de vergroening van het schoolplein. Besloten is het tijdstip van vergroening af te langen hangen van de werkzaamheden aan De Omval.
Het ontwikkelen van monitoring voor klimaatadaptiviteit zal als onderdeel worden opgenomen in het nieuwe Gemeentelijke Rioleringsplan dat in 2022 zal worden opgesteld.
Monitoring
Wat | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Begroot 2020 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|---|
GIS kaart voortgang klimaatadaptiviteit openbare ruimte | n. v. t. wordt onderdeel van het nieuw op te stellen rioleringsplan (2022/2023) |
3.B) THEMA LUCHTKWALITEIT & GELUID
Wat willen we bereiken?
Een gezonde leefomgeving met een schone luchtkwaliteit en lage geluidbelasting
Wat wilden we gaan doen in 2021 ?
Voortzetten lobby verlagen maximumsnelheid Rijkswegen
Voortzetten bewustwordingscampagne nadelen stoken en beperken overlast
Uitvoering Actieplan geluid bij gemeentelijke wegen en onderhoud
Meting luchtkwaliteit i.s.m. GGD (3 jaarlijks; meting in 2021)
Opstellen Geluidbelastingskaart (5 jaarlijks; actualisatie in 2021)
Onderzoek tegengaan gebruik dieselaggregaten\inzet krachtstroom of accu bij bouw en festivals
Realisatie (wat hebben we ervoor gedaan in 2021?)
Verlaging van de maximumsnelheid op Rijkswegen is opgenomen in de Omgevingsvisie en ingebracht bij de MRA Verstedelijkingsstrategie.
In het najaar van 2021 heeft de gemeente weer een bewustwordingscampagne over de nadelen van stoken en het beperken van overlast gevoerd via social media.
Conform het Actieplan omgevingslawaai zijn de stenen bij de herbestrating van Centrum West en de Vogelweide in geluidreducerend keeperverband gelegd. De hoofdwegen Rietzangerweg en Tureluurweg van de Vogelweide zijn daarbij tevens voorzien van fluisterstille stenen.
In opdracht van de gemeente is de GGD in 2021 gestart met het jaarlijks meten van de luchtkwaliteit in Diemen.
De offerte voor het opstellen van de 5 jaarlijkse Geluidbelastingskaart is in 2021 aangevraagd. Er kon echter nog geen Geluidbelastingskaart worden gemaakt vanwege vertragingen bij de oplevering van het rekenprogramma door de Rijksoverheid.
In 2021 is de krachtstroomaansluiting versterkt of nieuw aangelegd op de evenementenlocaties gemeentehuis, Hasselaarstraat, loswal en Beukenhorst. Hiermee kunnen vrijwel alle evenementen worden voorzien van krachtstroom in plaats van stroom uit vervuilende dieselaggregaten.
Monitoring
Wat | Wanneer |
---|---|
3 jaarlijkse meting luchtkwaliteit | Voorlaatste meting in 2016; In 2021 is de eerste jaarlijkse meting gestart i.s.m. de GGD |
5 jaarlijkse opstellen geluidbelastingskaarten | De Geluidbelastingskaart is uit 2016; In 2021 kon nog geen Geluidbelastingskaart worden gemaakt door vertragingen bij de oplevering van het benodigde rekenprogramma van de Rijksoverheid |
3.C) THEMA SCHONE MOBILITEIT
Wat willen we bereiken?
Uitstootvrij regionaal OV-systeem in 2030
Overige regionale mobiliteitssystemen uitstootvrij in 2050
Aantrekkelijke fiets- en wandelroutes
Wat wilden we gaan doen in 2021?
Bijplaatsen laadpalen in Diemen (conform Beleidsnotitie opladen elektrische voertuigen)
Uitbreiden aantal zero emissie bussen door GVB
Verbeteren zwakke schakels in (regionaal) fietsnetwerk (studie fietsverbinding plantage de Sniep en station Diemen Zuid)
Hanteren lage parkeernormen en aanleg voldoende fietsparkeerplaatsen conform Parkeernormnota
Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission Stadslogistiek
Deelname aan Regionaal Mobiliteitsprogramma (onderdeel nationaal Klimaatakkoord)
Realisatie (wat hebben we ervoor gedaan in 2021?)
op basis van de Beleidsnotitie opladen elektrische voertuigen uit 2019 zijn in 2021 23 extra laadpalen met in totaal 46 laadpunten aan de openbare ruimt toegevoegd, deze laadpalen staat verspreid door de gehele kern van Diemen. Het totaal per 31 december 2021 komt daarmee op 71 laadpalen met 140 laadpunten en 140 gereserveerde parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er nog 18 laadpalen met 36 laadpunten in voorbereiding.
Op dit moment is ongeveer 40% van het busvervoer in de Vervoerregio emissievrij. Dit moet in 2025 naar 95% en uiteindelijk naar 100% in 2030. Het behalen van deze doelen staat momenteel onder druk als gevolg van de negatieve ontwikkelingen door Corona. De Vervoerregio gaat daarom extra investeren in zero emissiebussen en de bijbehorende laadinfrastructuur.
Tijdens de MRA Duurzaamheid Top op 15 oktober 2021 heeft de gemeente Diemen de MRA Green Deal Fiets medeondertekend. Ter verbetering van het fietsnetwerk is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een nieuwe fietsverbinding tussen Plantage de Sniep en station Diemen Zuid. Bij herinrichtingen in Diemen, zoals de Vlindertuin en het Scheepskwartier blijft het bestaande fietsnetwerk in stand en wordt deze waar mogelijk geoptimaliseerd. Bij de voorbereidingen voor het openstellen van de busbaan in Diemen Zuid (project verkeersstructuur Diemen Zuid) is een goed en veilig fietsnetwerk een belangrijke randvoorwaarde.
Bij ruimtelijke ontwikkelingen worden de (fiets)parkeernormen uit de Nota parkeernormen gehanteerd.
De Vervoerregio is trekker van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. In 2021 is gewerkt aan de voorbereiding van een dashboard logistieke stromen als nulmeting voor het beleid en maatregelen. De gemeente Diemen heeft hier input voor geleverd. Daarnaast is de Vervoerregio in 2021 begonnen met een netwerkaanpak voor duurzame logistieke hubs. In 2022 wordt hier meer duidelijkheid over verwacht.
De regioraad van de Vervoersregio heeft het Regionaal Mobiliteitsprogramma in juli 2021 vastgesteld.
Monitoring
Wat | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|---|
Aantal laadpalen | 25 laadpalen | 47 laadpalen | 75 laadpalen 150 laadpunten | 71 laadpalen 140 laadpunten |