Ratio weerstandsvermogen
Bij de ratio weerstandsvermogen worden de geïnventariseerde risico's afgezet tegen het aanwezige weerstandsvermogen. In onderstaande tabel de gewogen risico's.
Risicoprofiel rekening 2021 | ||||
---|---|---|---|---|
Volgnr. | Risico-omschrijving | Verwacht | Kans- | Gewogen |
Incidentele risico's | ||||
1. | Plantage de Sniep | 900 | 70% | 630 |
2 | Holland Park | 1.000 | 30% | 300 |
3 | Buitenlust | 150 | 30% | 45 |
Totaal risicoprofiel Incidenteel | 2.050 | 975 | ||
Structurele risico's | ||||
4. | Herijking verdeling algemene uitkering | 1.800 | 90% | 1.620 |
5. | Kosten jeugdzorg | 1.200 | 90% | 1.080 |
6. | Urentoerekening naar projecten | 900 | 10% | 90 |
7. | Gebundelde Uitkering Pw, IOAW, IOAZ en Bbz - Voorheen BUIG | 600 | 30% | 180 |
8. | Leerlingengroei Diemen | 350 | 70% | 245 |
9. | Sociale werkvoorziening (bijdrage Pantar) | - | 0% | - |
10. | Abonnementstarief Wmo | - | 0% | - |
11. | Sociaal domein (transitietrajecten) | - | 0% | - |
Totaal risicoprofiel Structureel | 4.850 | 3.215 | ||
Niet te kwantificeren risico's | ||||
12. | Prijsinflatie door oorlog Oekraïne en economische sancties Rusland | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
13. | Fiscale wijzigingen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
14. | Marktontwikkeling aanbestedingen investeringen | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
15. | Coronacrisis / economische recessie | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Berekening weerstandsratio
De weerstandsratio wordt berekend voor de incidentele en structurele risico's. Aan de hand van de eerder genoemde waarderingstabel wordt bepaald hoe Diemen er voor staat.
Incidentele weerstandsratio | ||
---|---|---|
1. Beschikbare weerstandsvermogen | 2. Benodigde weerstandscapaciteit | Ratio (1:2) |
29.632 | 975 | 30,4 |
Structurele weerstandsratio | ||
---|---|---|
1. Beschikbare weerstandsvermogen | 2. Benodigde weerstandscapaciteit | Ratio (1:2) |
4.757 | 3.215 | 1,5 |
Conclusie
De ratio voor het incidentele weerstandsvermogen is 'Uitstekend'. |
De algemene reserve is ook in 2021 verder toegenomen waardoor de weerstandscapaciteit is vergroot. Er zijn geen lopende grondexploitaties waar verliezen verwacht worden. Sterker van enkele grondexploitaties is juist een te verwachten winst opgenomen waardoor de stand van de Reserve Grondzaken tot € 10 miljoen stijgt. Het woningtekort is groot en de ambitie voor meer sociale woningen leveren in samenhang met de beperkte grond die aanwezig is, risico’s op voor nieuwe grondexploitaties.
Door de oorlog in de Oekraïne zijn veel economische maatregelen genomen tegen Rusland. Deze maatregelen hebben ook gevolgen voor de rest van de wereld en dus ook voor Diemen. De prijsinflatie is hoog. Dit heeft gevolg voor aanbestedingen van projecten maar ook voor lopende exploitatiekosten (bijvoorbeeld energieprijzen). Het is moeilijk in te schatten hoe lang en welke effecten er zich voor gaan doen. Wij houden u via de kwartaalbrieven op de hoogte van deze ontwikkelingen.
De ratio voor het structurele weerstandsvermogen is 'Ruim voldoende'. |
De structurele risico's zijn dit jaar behoorlijk toegenomen. Ten eerste is er de herverdeling van het Gemeentefonds die voor Diemen een forse minder bijdrage oplevert. Deze vermindering is gemaximaliseerd op € 15 per inwoner per jaar. Dit is € 450.000 per jaar. De maximale duur van deze regeling is vier jaar. Totaal dus 4 x € 450.000 is € 1.800.000 na vier jaar. Tegen de herverdeling is veel weerstand van de nadeelgemeenten. Het is onduidelijk wanneer de herverdeling exact in gaat en of er nog aanpassingen komen. De kans is klein dat de effecten voor Diemen veel afnemen.
De kosten voor jeugdzorg blijven toenemen. Vooral complexe zorg neemt in aantal toe en brengt hoge kosten met zich mee. Nog steeds zetten we volop in op de beheersing van de kosten binnen de specialistische jeugdhulp, dit blijkt weerbarstige materie. Vooral omdat incidentele gevallen veel meerkosten met zich mee kunnen brengen.
In 2021 is een start gemaakt met het programma ‘Grip en controle sociaal domein’. Het programma heeft een drietal doelen:
De voorspelbaarheid in uitgaven en inhoudelijke ontwikkelingen vergroten:
a. door producten te ontwikkelen die meer inzicht geven in de uitgaven en;
b. door de inhoudelijke trends en maatschappelijke opgaven te vertalen naar politiek- bestuurlijke keuzes.Kostenbewust handelen maakt een wezenlijk onderdeel uit van werken in het sociaal domein.
Informatie van buiten naar binnen brengen om effectiever te werken aan de opgaven in het sociaal domein.