Treasurybeheer

Bij het treasurybeheer onderscheiden we de volgende deelfuncties:

  • Risicobeheer (renterisico's en kredietrisico's);

  • Kasbeheer;

  • Gemeentefinanciering.

Risicobeheer

Risicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. In beginsel kunnen de risico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie worden onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Voor onze gemeente zijn de twee laatstgenoemde risico’s niet van toepassing, want onze gemeente heeft geen vrij verhandelbare aandelen en dergelijke en leningen worden uitsluitend verstrekt, aangegaan of gegarandeerd in euro’s.

Renterisico's

Renterisico kortlopende schuld

Het financieren van de gemeentelijke huishouding door middel van kortlopende geldleningen en de kredietfaciliteit bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is gebonden aan de norm die de kasgeldlimiet van de Wet Fido stelt. Dit is 8,5% van het begrotingstotaal per 1 januari van het begrotingsjaar.

Kasgeldlimiet

Met de kasgeldlimiet is in de Wet Fido een norm gesteld voor het maximum bedrag waarop de gemeente haar bedrijfsvoering mag financieren met kortlopende leningen (< 1 jaar). Daaronder valt ook het 'rood' staan bij de bank. De norm bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Er is sprake van een overschrijding van de kasgeldlimiet wanneer de netto kortlopende schuld per de eerste dag van elk van de drie maanden in een kwartaal, hoger is dan de berekende limiet.

In 2021 bedroeg het begrotingstotaal van de gemeente € 102,8 miljoen. De kasgeldlimiet voor de gemeente bedroeg € 8,7 miljoen.

Kasgeldlimiet

1ste kwartaal

2de kwartaal

3de kwartaal

4de kwartaal

1. Toegestane kasgeldlimiet

Begrotingstotaal 2021

102.815

102.815

102.815

102.815

- in procenten van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

- in bedrag

8.739

8.739

8.739

8.739

2. Omvang vlotende korte schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

17.500

-

-

2.000

Schuld in rekening-courant

-

-

-

-

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

-

-

-

-

Totale omvang van de vlotende schuld

17.500

-

-

2.000

3. Vlotende middelen

Contante gelden in kas

-

-

-

-

Tegoeden in rekening-courant

533

532

965

935

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

6.966

17.246

5.863

12.117

Totale omvang van de vlotende omvang

7.499

17.778

6.828

13.052

Toets kasgeldlimiet

Totaal neto vlotende schuld (2)-(3)

10.001

-17.778

-6.828

-11.052

Toegestane kasgeldlimiet (1)

8.739

8.739

8.739

8.739

Ruimte (+)/Overschrijding (-) = (1)-(4)

-1.262

26.517

15.567

19.791

In 2021 heeft de gemeente meerdere kasgeldleningen aangetrokken. Alle kasgeldleningen hadden een periode van een kwartaal. Alleen in het eerste kwartaal van het jaar is de gemeente over het limiet gegaan. Reden hiervoor was dat in het tweede kwartaal de Gemeente door verkopen en door ontvangen belastingen meer dan genoeg contanten ontving waardoor er een korte periode van weinig kasgeld overbrugt moest worden.

Renterisico langlopende schuld

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De volgende tabel geeft de renterisiconorm weer voor 2021.

Modelstaat B

Variabelen renterisiconorm

Begroot
2021

Rekening
2021

Stap

Berekening Renterisiconorm

(4a)

Begrotingstotaal 2021

102.815

153.948

(4b)

Percentage regeling

20%

20%

(4) = (4a x 4b/100)

Renterisiconorm

20.563

30.790

Berekening ruimte / overschrijdiing

-1

Renteherzieningen

-

-

-2

Aflossingen

4.000

4.000

-3

Renterisico (1+2)

4.000

4.000

-4

Renterisiconorm

20.563

30.790

(5a) = (4>3)

Ruimte onder renterisiconorm

16.563

26.790

(5b) = (3>4)

Overschrijding renterisiconorm

-

-

Uit de tabel blijkt dat de gemeente in 2021 de renterisiconorm niet heeft overschreden.

Kredietrisico's

Deze kunnen zich op twee manieren manifesteren:

1. Kredietrisico's op uitgezette deposito's en verstrekte langlopende leningen

In 2021 had de gemeente geen overtollige liquiditeiten op deposito staan. In 2021 zijn er geen nieuwe langlopende leningen verstrekt.

Bij de reeds verstrekte langlopende geldleningen loopt de gemeente een beperkt risico. Onder 'Uitzettingen' staan ze in een overzicht aflopend naar risico gerangschikt. Ze voldoen alle aan de eisen gesteld in de Wet Fido en het Treasurystatuut of zijn expliciet door de Raad goedgekeurd. Geen enkele geldnemer is in 2021 in gebreke gebleven wat betreft zijn betalingsverplichting.

2. Kredietrisico's op borgstelling (gemeentegaranties)

Hier maken we onderscheid tussen achtervang (indirecte borgstelling) en directe borgstelling.

Diemen bekleedt samen met het Rijk een achtervangpositie bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
Hierdoor staat onze gemeente indirect borg voor langlopende leningen die onder directe borging van het WSW aan woningcorporaties zijn verstrekt. Voor hypothecaire geldleningen met Nationale Hypotheek Garantie die onder directe borging van het WEW aan particulieren zijn verstrekt, geldt de achtervangpositie tot 1 januari 2014. Voor hypotheken afgesloten na die datum heeft het Rijk de achtervangpositie van de deelnemende gemeenten voor 100% overgenomen. Geen van beide stichtingen heeft in 2021 aanspraak gemaakt op de achtervangpositie.

Bij directe borgstelling staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken en die activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.

In de volgende tabel zijn de leningen opgenomen waarvoor de gemeente zich direct borg heeft gesteld.

Gewaarborgde geldleningen

Geldnemer

Geldgever

Oorspronk.
bedrag
geldlening

Restant-
schuld
31-12-2020

Vermeer-
dering
2021

Aflossing
2021

Restant-
schuld
31-12-2021

Rente
perc.

Kinderkorf

BNG 40.104135

1.600

1.270

-

70

1.200

3,65%

Soc. Medisch Centrum Diemen-Zuid

BNG 40.81323.02

420

291

-

18

273

6,32%

BNG 40.104135

261

248

-

13

235

6,27%

Cordaan Parkstad

Fortis ASR

3.176

636

-

107

529

7,04%

BNG 40.85966

3.176

741

-

106

635

6,58%

BNG 40.92554

2.198

592

-

85

507

6,35%

St. Ouddiemerlaan 543

Rabobank Utrecht

770

558

-

15

543

3,95%

BNG

500

300

-

17

283

4,97%

Woonstichting de Key

BNG 40.82349.02

3.676

1.179

-

385

794

5,77%

Amsterdamse Mij. tot Stadsherstel

St. Nat. Restauratiefonds

272

79

-

11

68

2,20%

Totaal

16.049

5.894

-

827

5.067

Alle geldnemers hebben in 2021 tijdig aan hun betalingsverplichtingen voldaan. Er is in 2021 geen nieuwe borgstelling afgegeven.

Kasbeheer

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De Gemeentefinanciering

Voor de financiering van de diverse investeringen trekt de gemeente langlopende leningen (langer dan 1 jaar) aan. Per 1 januari 2021 stond er voor een totaalbedrag van € 41 miljoen aan opgenomen leningen op de balans. In 2021 is er een lening van € 4 miljoen vrijgevallen. Deze lening is niet hergefinancierd. Hierdoor heeft de portefeuille langlopende leningen op 31 december 2020 een omvang van € 37 miljoen.

Portefeuille langlopende leningen

Geldgever

Boekwaarde
31-12-2020

Opname
2021

Aflossing
2021

Boekwaarde
31-12-2021

Soort
lening

Rente-
percentage

Waarborgfonds voor de Zorg

4.000.000

-

4.000.000

-

Fixe

3,300%

BNG

6.000.000

-

-

6.000.000

Fixe

1,949%

Provincie Groningen

5.000.000

-

-

5.000.000

Fixe

1,300%

BNG

5.000.000

-

-

5.000.000

Fixe

1,958%

Aegon Levensverzekering

7.500.000

-

-

7.500.000

Fixe

1,030%

BNG

7.500.000

-

-

7.500.000

Fixe

0,900%

BNG

6.000.000

-

-

6.000.000

Fixe

1,550%

Totaal

41.000.000

-

4.000.000

37.000.000

Uitzettingen

Behalve langlopende opgenomen leningen heeft de gemeente ook langlopende uitgezette leningen. Deze zijn verstrekt in het kader van de publieke taakuitoefening.

Langlopende uitzettingen

Boekwaarde
31-12-2020

Opname
2021

Aflossing
2021

Boekwaarde
31-12-2021

Hypothecaire geldleningen

658

-

-20

638

Lening aan SVn

6.516

74

-

6.590

Leningen aan diverse sportverenigingen

198

-

-27

171

Overige langlopende uitzettingen

119

-

-8

111

Totaal

7.491

74

-55

7.510

De sportverenigingen hebben € 27.000 afgelost. Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) is de rente a € 74.000 van 2021 toegevoegd.

Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit het saldo van:

  • De werkelijk betaalde rente over aangetrokken leningen en opgenomen middelen in rekening courant ("roodstand");

  • De werkelijk ontvangen rente over verstrekte leningen, beleggingen (deposito's) en credit-saldi in rekening courant.

Het volgende overzicht is een saldo van de werkelijk betaalde en ontvangen rente en vergelijkt ze met de bedragen van de begroting.

Saldo financieringsfunctie

Begroting
2021

Rekening
2021

Verschil
2021

Betaalde rente langlopende leningen o/g

-650

-628

22

Betaalde rente kortlopende leningen o/g

-

-

-

Ontvangen rente langlopende leningen u/g

110

118

8

Ontvangen rente kortlopende leningen u/g

15

15

-

Totaal

-525

-495

30

Door een veranderd rentepercentage hebben we in 2021 minder rente op langlopende leningen moeten betalen dan begroot. Ook hebben we meer rente ontvangen op langlopende leningen.

In 2021 heeft de gemeente kasgeldleningen opgenomen, maar door een negatieve rente stand heeft de gemeente rente ontvangen in plaats te moeten betalen. Daarnaast is er vanuit de Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn1) meer rente ontvangen dan begroot.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf